De flesta marknadsförare är idag bekanta med konceptet influencer marketing – en marknadsföringsstrategi som används för att nå ut till företagets kunder via ett antal individer, till exempel konsulter, bloggare eller analytiker i branschen som påverkar era konsumenters köpbeslut.
Faktum är att en studie som nyligen publicerades, där marknadsförare inom flera olika branscher deltog, visade att hela 94 procent upplever att influencer marketing är en effektiv marknadsföringsstrategi. Denna strategi kan samtidigt vara svår att utföra på ett framgångsrikt sätt, då 78 procent av marknadsförarna samtidigt uppgav att en av deras tuffaste utmaningar är att avgöra hur pass framgångsrika dessa kampanjer har varit.
Hitta rätt influencers
Att ta sig den tid som krävs för att upptäcka möjliga samarbeten med influencers och nära dessa föra att bygga sitt varumärkes trovärdighet är viktigt. Influencer marketing är en strategi som låter dig omvandla intresserade konsumenter till kunder på ett snabbare sätt. Om du till exempel har en produkt som riktar sig till ungdomar och får JLC att vilja stödja denna, kan detta räcka långt för att öka försäljningen av produkten. För detta krävs förstås att du har en bra produkt och att du på något sätt kompenserar den influencer som du samarbetar med för den marknadsföring som denne gör å dina vägnar.
Många influencers är långt ifrån världsberömda kändisar, men de bör ändå vara välbekanta inom din bransch eller ha en stark koppling till din målgrupp. Sådana influencers kan verkligen göra stor skillnad för din marknadsföring, särskilt om de även bidrar med innehåll till din sajt, delar ditt innehåll eller skriver om dina produkter på sin webbplats.
3 Anledningar att använda influencer marketing
Det finns förstås fler än tre anledningar att nyttja influencer marketing som en del av sin marknadsföring. Dessa är dock tre av de främsta skälen:
- En stor andel av dagens ungdomar använder mjukvara som blockerar reklam
- Majoriteten av ungdomarna hoppar över reklam på YouTube
- Samarbeten med kändisar når bara ut till en liten andel konsumenter. Även om de konsumenter som nås av budskapet är 30% mer benägna att köpa produkten, är den totala räckvidden enligt en rapport från 2016 blott 3% av konsumenterna.